Institutionen för pedagogik och didaktik

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Institutionen för pedagogik och didaktik
Petter Sandgren

Petter Sandgren: Svenska skolan en udda fågel internationellt sett

De senaste trettio åren har marknadskrafterna omformulerat den bärande tanken bakom den gemensamma grundskolan. Den är fortfarande paketerad som "en skola för alla" samtidigt som systemet bygger på att det ska finnas "bra" och "dåliga" skolor, det skriver Petter Sandgren, lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik på SvD Under strecket.

Foto: Mostphotos

Yrkeslärarutbildningen håller hög kvalitet visar UKÄs granskning

Yrkeslärarutbildningen vid Stockholms universitet har fått omdömet hög kvalitet i UKÄs kvalitetsgranskning. Bedömningsgruppen skriver bland annat i sitt yttrande att ”utbildningen bedrivs med ett stort engagemang och kunnande inom yrkesutbildning med tillhörande forskning”. – Jag ser det som ett resultat av engagerade och kunniga lärare och ett kontinuerligt arbete med att utveckla programmet. Vi gläds åt UKÄ:s beslut och vår styrka i att ge yrkeslärarstudenterna goda förutsättningar inför sitt viktiga arbete som yrkeslärare. Det säger Eva Eliasson, programansvarig för universitetets yrkeslärarutbildning.

Foto: Privat

Gunilla Avby visar hur chefer kan leda lyckad förändring: Medarbetare är nyckeln till framgång

Vad säger forskningen om att leda innovation och förändring? Gunilla Avby, biträdande universitetslektor och Sofia Källgren, professor (Jönköping Academy) berättar om sin forskning i tidskriften Chefer och Ledare i vården.

– Ledare kan öka oddsen för framgång genom att utveckla och öva färdigheter i förändringsledning, uppmärksamma aktiviteter och beteenden som främjar antingen drift eller utveckling och göra medarbetare delaktiga i förändringsresan redan från start. Användbara verktyg och struktur underlättar lärandet och innovationsresan.

Åsa Sundelin. Foto: Clement Morin

Studie- och yrkesvägledning viktig för nyanländas integrering

Åsa Sundelin är universitetslektor och programansvarig för Studie- och yrkesvägledarprogrammet. Här berättar hon om ett pågående forskningsprojekt om studie- och yrkesvägledning för nyanlända ungdomar. – Att kunna påverka sin framtid är avgörande för den här gruppen unga, säger Åsa Sundelin. 

Katharina Buchta. Foto: Stockholms universitet

"Masterprogrammet i pedagogik gav nya perspektiv på arbetet"

Katharina Buchta har läst enstaka kurser inom ledarskap, organisation och vårdpedagogik, parallellt med sitt chefsjobb på Karolinska sjukhuset, och hoppade sedan på masterprogrammet i pedagogik.

– Studierna hjälpte mig att utveckla mitt sätt att tänka. Jag hade användning av de teoretiska modeller jag lärde mig och kunde plocka på mig olika par glasögon. Jag fick nya perspektiv: Hur ser jag på makt? Hur ser jag på konflikter? Jag kunde analysera saker på nya sätt.

Foto: Privat

Vägledningspodden: Med betoning på stöd i matchningen

Hör Gunilla Nordgren, arbetskonsulent på Misa, där hon framförallt jobbat inom stöd och matchning, berätta om hennes tankar kring supported employment, hur det är att ge stöd över tid och samtidigt förhålla sig till att jobba för ett privat företag samt inom ramarna för stöd och matchning.  

Bakom bokhyllan

Podd #33 – Så fixar du plugget på distans

Nästan all undervisning på högre utbildningar sker i dagsläget på distans. Men hur får man plugget gjort när man varken kan träffa lärare eller kursare? Hur skaffar man sig bra rutiner? Och vad kan man vinna på att lära känna sina egna brister och styrkor? I det 33:e avsnittet av bakom bokhyllan medverkar lektorn och forskaren Maria Öhrstedt, Institutionen för pedagogik och didaktik, som guidar till din inre studiemotivation. 

Informationssymbol

Webbaserad undervisning vid Institutionen för pedagogik och didaktik även i vår

Med anledning av covid-19 fortsätter Institutionen för pedagogik och didaktik med webbaserad undervisning hela vårterminen 2021.

Cormac Mc Grath

Wallenbergstiftelserna ger 6 miljoner till forskning om AI och högre utbildning

Docent Cormac McGrath deltar i ett forskningsprojekt om etiska och juridiska utmaningar som AI-tekniker medför för lärande och undervisning inom den högre utbildningen. Projektet har beviljats 6 miljoner i anslag från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

Ali Reza Majlesi

Wallenbergstiftelserna ger 4.9 miljoner till forskning om sociala robotar i språkinlärning

Ali Reza Majlesi, lektor vid institutionen, är biträdande projektledare i ett forskningsprojekt om kulturellt kompetenta robotar i språkinlärning. Projektet har fått 4.9 miljoner i anslag från Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond.

Carina Carlhed Ydhag

Vad avgör om barn till lågutbildade blir framgångsrika i den svenska skolan?

Carina Carlhed Ydhag, docent i utbildningssociologi, gästade Nordgren & Epstein i P1, och berättade om sin forskning. 10:33 minuter in i sändningen: 

Kurser och program

Till utbildningskatalogen
Länk till Rektorprogrammet
CeUL
Uppdragsutbildningar

Universitetet i sociala medierIPD på Facebook Universitetet på Instagram Universitetet på Linkedin IPD på Twitter Universitetet på YouTube