IT för studenter

Ansökan

  1. Ansökningstiden till en kurs jag vill läsa har gått ut - är det för sent att anmäla sig till den?
    Om det efter urval 1 fortfarande finns platser kvar kommer den att öppnas för sen anmälan i mitten av juli för antagning till höstterminen och mitten av december för antagning till vårterminen.

Athena

 

  1. Hur loggar jag in på Athena?
    Du loggar in med ditt universitetskonto. Första gången du blir antagen till en kurs eller ett program på Stockholms universitet blir du tilldelat ett universitetskonto som du ombeds att aktivera. Dessa inloggningsuppgifter kan du sedan använda för att logga in på alla universitetets tjänster och plattformar.
    Här loggar du in till Athena.

  2. Jag hittar inte min kursflik på Athena, är jag inte registrerad på kursen?
    Athenasidorna skapas inför varje kurs av respektive lärare. Hittar du inte din kurssajt behöver det inte bero på att du inte är registrerad, förmodligen har din lärare inte skapat den eller gjort den tillgänglig än.
    Om du vet att sidan är skapad men att du inte har tillgång till den, kontakta kursens utbildningsadministatör.

  3. Jag kan inte logga in i Athena ("användaren finns inte i itslearning"). Vad är felet?
    Du har inte registrerat dig på någon kurs, alternativt registreringen har inte "slagit igenom" än. Om du inte kan/kunde webbregistrera dig bör du kontakta respektive utbildningsadministratör så att du kan bli registrerad. Kontrollera ev din registrering i Ladok för studenter

  4. Jag har (webb)registrerat mig, men hittar inte min kurs i Athena. Vad gör jag?
    Om du precis har webbregistrerat dig, så räcker det förmodligen att prova igen lite senare eftersom interaktioner av den här typen mellan olika system görs i turordning och runt terminsstart är det mycket som händer, så räkna med att det kan ta timmar i värsta fall.
    På automatgenererade Athena-sajter är det annars just registrering som krävs, så kontrollera gärna i Ladok för studenter att registreringen verkligen har gått in.
     
  5. Jag kommer in i Athena, men hittar inte schemat (eller kursplanen)
    Klicka på menyn Innehåll. I mappstrukturen i kolumnen till vänster hittar du en mapp som heter Kursinformation. Klicka på den så visas innehållet, inklusive en länk till schemat och för automatgenererade sajter även till kursplanen för den aktuella kursen. Ibland blir man som student inslätt på Athena-sidan innan den är helt färdig. Om du inte hittar informationen du söker på Athena så kan du alltid hitta schema och andra viktiga dokument på respektive kurshemsida.

Betyg och examen

  1. Hur lång tid tar det innan jag får mitt examensbevis?
    Det är studentavdelningen på Stockholms universitet som har hand om alla examensärenden. Här kan du få svar på vanliga frågor om examen samt hitta kontaktuppgifter till examensgruppen, www.su.se/examen

  2. Var hittar jag mina betyg?
    Dina betyg kan du se när du loggar in på Ladok för studenter med ditt universitetskonto. Därifrån kan du också skriva ut studieintyg på svenska och/eller engelska. Ibland publicerar vissa lärare även betygen i Athena.

  3. Jag har fått betyg på alla delkurser som jag har läst inom en 30 hp-kurs. Varför kan jag inte se betyget på hela kursen? 
    Slutbetyg på helkurs rapporteras vid terminsslut eller inom tre veckor från att sista delkursen är avslutad. Om du ändå inte kan se betyget bör du kontakta ansvarig utbildningsadministratör

  4. Jag kan inte se mina betyg på www.antagning.se
    Dina betyg på www.antagning.se uppdateras i samband med att det görs en behörighetsbedömning när du anmäler dig till en kurs eller ett program. Har du inte anmält dig till nya studier kommer du inte att kunna se dina senaste betyg där. Betyg från kurser du har läst på Stockholms universitet kan du alltid se när du loggar in på Ladok för studenter med ditt universitetskonto.

Övriga frågor

 

  1. Var hittar jag schema, litteraturlista och studiehandledning?
    Läraren kan publicera dem på kursens Athenasida men du hittar dem alltid på respektive kurssida: Alla program och kurser

  2. Jag kan tyvärr inte läsa en kurs som jag har blivit antagen till. Vem ska jag meddela?  Om du inte ännu är registrerad på kursen kan du lämna återbud via www.antagning.se
    Har du däremot hunnit registrera dig kan du meddela ditt avbrott via Mina studier (om det sker inom kursens första tre veckor) eller skicka ett meddelande till din kursadministratör.
    Läs mer om studieavbrott och studieuppehåll

  3. Skulle jag kunna få ett studieintyg över de kurser jag har läst hos er?
    Det kan du självklart få om du kontaktar din utbildningsadministratör. Du kan också själv skriva ut ett intyg via Ladok där du själv kan korrigera till viss del vilka uppgifter du vill ska synas.
    Intyget är giltigt i tre månader.

  4. Jag vill avbryta mina studier på en kurs eller ett program. Vad behöver jag göra? Du behöver meddela oss så att kan vi rapportera ditt avbrott.
    Läs mer om hur du anmäler avbrott på kurs eller program på sidan Studieavbrott / Studieuppehåll