Idag ska elever i den svenska grund- och gymnasieskolan utveckla dels sitt kritiska tänkande ur olika perspektiv, dels sina förmågor att värdera källor kritiskt. Vad kan man då som lärare göra för att stötta en sådan utveckling?

Författarna diskuterar ett antal olika perspektiv på hur man som lärare kan tänka kring och arbeta med källkritik tillsammans med eleverna.

Boken inleds med en teoretisk bakgrund till, och en principiell diskussion kring, kritiskt tänkande. Här tas bland annat psykologiska och filosofiska perspektiv på källkritik upp. Därefter följer konkreta undervisningsexempel och tips på hur man kan arbeta med källkritik i både grund- och gymnasieskolan.

Om författarna

Anna Rosenqvist arbetar som förstelärare vid Stenungsunds Montessoriskola. Hon har en magisterexamen i utbildningsledarskap och ligger bakom ämnet BRUS (Bedöm Reflektera Utvärdera Skatta) vars syfte är att öka elevernas förståelse för vikten av både analog och digital källkritik.

Stefan Ekecrantz
Stefan Ekecrantz, Institutionen för pedagogik och didaktik

Stefan Ekecrantz är docent i pedagogik och lektor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet, där han bland annat forskar om studenters kritiska tänkande. Han är även fil. dr i historia och har undervisat i källkritik på olika nivåer på högskolan.

Ett smakprov ur boken: Källkritik på schemat - det kritiska tänkandets didaktik

Läs ett smakprov ur boken