Att bli ”svensk lärare” - En studie av Snabbspåret för nyanlända med lärarutbildning (2017-2018), (finansierat av IFAU). Forskare: Larissa Mickwitz och Anki Bengtsson.
"Hållbart lärande (2017-2020)", (finansierat av Stockholms stad). Forskare: Christian Lundahl (projektledare), Örebro universitet, Larissa Mickwitz och Pia Skott, Stockholms universitet.
"Fostran av vetenskapliga eliter i kalla krigets skugga 1962-1985". (Stiftelsen Riksbankens jubileumsfond 2.5 miljoner) Forskare: Daniel Lövheim.
Mer information om projektet
"Borgerlig feminism eller klassolidaritet? Arbetarklasskvinnors agerande och strategier i den borgerliga kvinnorörelsen kring sekelskiftet 1900". (VR 3 miljoner). Forskare: Johanna Ringarp, projektledare, (Inst. för pedagogik och didaktik), Anne Berg, Uppsala universitet
Mer information om projektet
”Varför krisar skolan? Föränderliga diskurser och trögrörliga tankefigurer i skolkrisdebatten 1950-2020”. (VR 4,3 milj.) Forskare: Joakim Landahl
”Etableringsutbildningar. Om framväxten av åtgärder för nyanlända som ny nisch inom det svenska utbildningssystemet”. (VR 5,8 milj.) Forskare: Ida Lidegran, Uppsala universitet, projektledare, Johanna Ringarp (Inst. för pedagogik och didaktik), Martin Gustavsson, Score, Stockholms universitet
”Från Paris till Pisa. Styrning av utbildning genom internationella jämförelser 1867-2015”. (VR 7,7 milj.) Forskare: Joakim Landahl (Inst. för pedagogik och didaktik), Martin Lawn och Sotira Grek från universitetet i Edinburgh samt Christian Lundahl (Örebro universitet).
Mer information om projektet
2019 Eric Larsson: "Innerstadsgymnasierna. En studie av tre elitpräglade gymnasieskolor och deras positionering på utbildningsmarknaden i Stockholm".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext
2014 Åsa Broberg: "Utbildning på gränsen mellan skola och arbete. Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918-1971".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext
2011 Anna Forssell: Skolan som politiskt narrativ : En studie av den skolpolitiska debatten i Sveriges riksdag 1991 - 2002"
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext
2011 Thomas Neidenmark: "Pedagogiska imperativ och sociala nätverk i svensk medborgarbildning 1812−1828".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext