Högskolepedagogik

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Institutionen för pedagogik och didaktik
  4. Forskning
  5. Forskargrupper
  6. Högskolepedagogik
  7. Forskargrupp i Högskolepedagogik / Higher Education and Learning Practice (HELP)

Forskargrupp i Högskolepedagogik / Higher Education and Learning Practice (HELP)

Vänligen fyll i formuläret nedan

Kontakta redaktör

Captcha

För att vara säker på att denna funktion inte missbrukas ber vi att du identifierar dig genom att använda captcha-funktionen nedan.

Tillbaka till artikeln

PRESENTATIONSFILM

Klara och Max

Klara Bolander Laksov och Max Scheja.

VILL DU BLI DOKTORAND HOS OSS?

Forskarfoton

AKTUELLT

NU2018 - Det akademiska lärarskapet, ägde rum vid Mälardalens högskola, den 9-11 oktober. Max Scheja, professor, var en av huvudtalarna. 

NY PUBLIKATION

Klara Bolander Laksov är föreståndare för Centrum för Universitetslärarutbildning vid Stockholms Universitet. Hon har en ny artikel med titeln: Att bedöma pedagogisk skicklighet – är det verkligen så svårt? – en studie av skillnader i bedömningar mellan vetenskapligt och pedagogiskt sakkunniga

Aktuella forskningsprojekt

  • Finansiär och år - Vetenskapsrådet, 2017-2020
    Belopp - 6.5 milj
    Projektnamn - Kritiskt tänkande och kandidatuppsatsen i fyra akademiska discipliner
    Forskare vid institutionen - Stefan Ekecrantz (huvudsökande), Max Scheja, Elias Schwieler och Maria Öhrstedt, (Tatjana von Rosen, Statistiska institutionen). 
    Mer information om projektet

Forskningsseminarier

Swedish Higher Education Research Network Seminar (SHERN)
Ansvariga: Max SchejaKlara Bolander Laksov

Seminarierna annonseras i Kalendariet

Doktorsavhandlingar

2019 Isak Benyamine: Konstnärliga undervisningspraktiker. Genealogier, diskurser och makt.
Länk till avhandlingen i fulltext

2017 Liza Haglund: Towards Epistemic and Interpretative Holism. A critique of methodological approaches in research on learning.
Länk till avhandlingen i fulltext

2015 Anna Bonnevier: Understanding Learning and Learning for Understanding. Exploring medical students’ experiences of learning and personal understandings of learning tasks 
Länk till avhandlingen i fulltext

2014 Linda Murstedt: Lärande, värderingar och statsvetenskap. Studenters tolkningar av genus- och nationsbegreppet
Länk till avhandlingen i fulltext 

2014 Jonas von Reybekiel Trostek: Normativa aspekter av individers begreppsbildning. Hur gymnasieelever och studenter skapar och förhåller sig till idéer om genus och nation
Länk till avhandlingen i fulltext