Inom organisationspedagogiken studeras frågor om arbetsplatslärande, organisatorisk förändring och lärande i organisationer utifrån olika perspektiv och med hjälp av olika forskningsmetoder. Forskning om arbetsplatslärande behandlar hur människor lär och utvecklar kompetens samt formar identiteter i sitt arbete. Vidare behandlas vilka villkor för lärande som både skapas och kan skapas i det dagliga arbetet till följd av bl a arbetets organisering, ledarskap och organisationskultur. Inom organisationspedagogisk forskning studeras lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Flera forskare inom gruppen arbetar med forsknings- och utvecklingsprojekt i en strävan att bidra till goda förhållanden för lärande och utveckling i dagens arbetsliv.
Forskare
Jon Ohlsson, professor, vetenskaplig ledare (kontaktperson)
Susanne Andersson, universitetslektor, fil. dr
Sofia Antera, doktorand
Gunilla Avby, bitr. universitetslektor, docent
Ulrika Bennerstedt, universitetslektor, fil. dr
Gunilla Carstensen, universitetslektor, fil. dr
Marianne Döös, professor emerita
Morteza Eslahchi, doktorand
Pär Larsson, universitetslektor, fil. dr
Lena Låstad, universitetslektor, fil. dr
Tobias Malm, fil. dr
Viktoria Rubin, doktorand
Aron Schoug-Öhman, doktorand
Camilla Thunborg, professor
Anneli Öljarstrand, universitetslektor, fil. dr