Masterprogram i pedagogik

Masterprogram i pedagogik, 120 hp

Vänligen fyll i formuläret nedan

Kontakta redaktör

Captcha

För att vara säker på att denna funktion inte missbrukas ber vi att du identifierar dig genom att använda captcha-funktionen nedan.

Tillbaka till artikeln
Aimée Narfström

STUDENTPORTRÄTT

Hur har utbildningen påverkat ditt nuvarande arbete?

Utbildningen har påverkat mig positivt eftersom jag upplever att jag har en god grund att stå på i olika sammanhang, formella som informella. Jag övade upp min förmåga att arbeta på ett metodiskt sätt, förstå vad som är stort och litet i en kontext, samt lärde mig att bli mer kritiskt resonerande. Vidare fick jag ett slags helikopterperspektiv gällande de samhällsvetenskapliga fenomen och föreställningar som finns, kunskaper jag är tacksam över idag och som är tillämpbara i mitt arbete.

Har din masterexamen lett till att du bytt jobb?

Jag tog min fil. kand. examen i pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv i Uppsala precis innan jag påbörjade programmet. Det fanns inget uttalat krav om masterexamen för min tjänst men det kan ha varit meriterande i urvalsprocessen för tjänsten. 

Aimée Narfström, arbetar inom HR på ett IT-konsultbolag, främst med rekrytering. Har läst master i pedagogik med inriktning hälsa.

Jeanette Lehringer

STUDENTPORTRÄTT

Hur har utbildningen påverkat ditt nuvarande arbete? 

Genom mastern har jag fått större förståelse och kunskap om arbete inom offentlig sektor, jag har även lärt mig göra utvärderingar och skriva fördjupade rapporter.

Har din masterexamen lett till att du bytt jobb?

Ja, jag arbetade innan som studie- och yrkesvägledare inom SFI, tack vare mina studier på mastern har jag idag fått en tjänst som utbildningsledare inom SFI.

Jeannette Lehninger, utbildningsledare på SFI. Har läst master i pedagogik med inriktning karriärutveckling och vägledning.

Tobias Malm, doktorand, IPD

STUDENTPORTRÄTT

Varför ska man läsa på avancerad nivå?

Många tror att vi bara sysslar med skola och utbildning här, men det handlar om så många andra fenomen också som har med utveckling, lärande och individers liv att göra.  

Vad har du lärt dig?

Att driva ett eget projekt – masteruppsatsen är ju ett stort, självständigt arbete, där man får chans att fördjupa sig i sina egna frågor. Man får också träna sitt skrivande i hög grad och man får träffa och diskutera tillsammans med professorer och docenter och på så sätt komma ganska nära forskningen.

Ditt råd till dem som tvekar?

Om man är sugen på att utmana sig i sitt tänkande och litar på att det är bra och kompetenta människor man möter, och framförallt roliga möten och inspirerande människor, då finns det inget att tveka på längre.

Tobias Malm, doktorand, forskar om organisatorisk utveckling i pop och rockband, har tidigare gått masterprogrammet i pedagogik.