
Vad handlar din avhandling om?
Den handlar om vilken betydelse den gymnasiala vård- och omsorgsutbildningen har för vuxna som söker sig till Komvux. Vilka utmaningar eleverna möter, hur eleverna hanterar dessa och vad som påverkar deras lärande? Ett viktigt begrepp i avhandlingen är delaktighetsbanor vilka representerar eleverna väg genom utbildningen.
Hur har du gjort studien?
Resultatet bygger på djupintervjuer med femton vuxenelever. I studien har använts en hermeneutisk tolkningsmetod och Lave och Wengers teori om socialt lärande fungerar som teoretisk språngbräda i analysen av vuxenelevernas erfarenheter.
Vad är studiens viktigaste resultat?
Resultatet visar att utbildningen inte bara är en utbildning, utan i hög grad är ett delaktighetsprojekt. För eleverna handlar utbildningen om att bli delaktiga i arbetslivet, i samhället och i en vuxengemenskap.

Ett viktigt resultat är att förståelsen av den enskilda elevens utbildningsprojekt måste sättas i samband med samhällets övergripande rekryterings- och inkluderingsprojekt och utbildningsanordnarnas speciella projekt. Vuxenelevernas ”delaktighetsbana” formas av de nämnda projekten och utbildningen får således sin form och innebörd i samspelet mellan dessa tre projekt.
Läs mer
Katarina Lagercrantz All disputerar den 10 februari 2017, läs mer här
Avhandlingen i fulltext kan laddas ned här