Integration of migrants

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Institutionen för pedagogik och didaktik
  4. Forskning
  5. Integration of migrants
Bild: Mostphotos
Bild: Mostphotos
Bild: Mostphotos

    Integration och inkludering av migranter i och genom yrke och arbete

    Detta Forskningsprojekt är finansierat av Forte och genomförs från 1 januari 2020 till 31 december 2022.

    Forskningsprojektets huvudsakliga mål är att identifiera faktorer som kan bidra till en hållbar integration av yrkeserfarna migranter i deras tidigare yrken i Sverige. Med yrkeserfarna migranter avses personer som har yrkeskunskaper som de erövrat i sina ursprungsländer. Vårt syfte är att undersöka yrkeserfarna migranters tillträde till och deltagande i praktikgemenskaperna på deras arbetsplatser. Forskningsfrågorna är:

    • Vilka vägar tog de yrkeserfarna migranterna för att återinträda i sina ursprungliga yrken?
    • Vilka faktorer bidrar till en lyckad integration av yrkeserfarna migranter i praktikgemenskaperna utifrån arbetsgivares och migranters perspektiv?
    • Hur kan yrkespraktiker underlätta migranters erövrande av de nödvändiga socio-kulturella förmågor som behövs för en hållbar inkludering i sina yrken?
    • Vilka genusskillnader kan identifieras i migranters vägar för att återinträda i yrket och i yrkespraktiker inom olika yrkesområden?

    Kontakt

    Docent Marianne Teräs, projektledare
    E-post: marianne.teras@edu.su.se

    Docent Ali Osman
    E-post: ali.osman@edu.su.se

    Lektor Eva Eliasson
    E-post: eva.eliasson@edu.su.se

    Finansiär

    Projektet finansieras av Forte och genomförs från 1 januari 2020 till 31 december 2022. Mer information

    Aktiviteter

    29/1 Kick-off seminar 

    10.00-10.30 Marianne Teräs, Ali Osman & Eva Eliasson: Integration and inclusion of migrants in and through vocation and work (funded by FORTE)

    VT2020

    • Etikprövningsmyndigheten har godkänt forskningen.
    • Datahanteringsplan har genomförts.
    • Advisory board har mötts via zoom.

    Publikation

    Teräs M., Osman, A., & Eliasson, E. “Challenges of Skilled Refugees’ Access to Their Prior Vocation in Sweden” (in press) for vol III of the VETNET ECER proceedings (www.vetnetsite.org)

    HT2020

    • Advisory board har mötts via zoom.

    Publikationer

    Eliasson, E., Osman, A., Teräs, M. Integration of Refugees through Access into Their Prior Vocation: A Literature Review (in preparation) for L. Moreno Herrera, M. Teräs & P. Gougoulakis, Emerging Research in Vocational Education and Training, vol 5.

    Osman, A., Teräs, M., Eliasson, E. Social Exclusion and Inclusion. A Theoretical Understanding of the Factors that Facilitate or Impede Refugees Accessing their Vocation in Sweden (in preparation) for Crossing Boundaries in Vocational Education and Training Conference 2021.