Utbildningshistoria och utbildningssociologi

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Institutionen för pedagogik och didaktik
  4. Forskning
  5. Forskargrupper
  6. Utbildningshistoria och utbildningssociologi
  7. Forskargruppen för utbildningshistoria och utbildningssociologi

Forskargruppen för utbildningshistoria och utbildningssociologi

Fyll i formuläret nedan för att skicka "Forskargruppen för utbildningshistoria och utbildningssociologi" till en vän..

Skicka "Forskargruppen för utbildningshistoria och utbildningssociologi" till en vän.

Captcha

För att vara säker på att denna funktion inte missbrukas ber vi att du identifierar dig genom att använda captcha-funktionen nedan.

Tillbaka till artikeln

KONTAKT

Aktuella forskningsprojekt

  • Att bli ”svensk lärare” - En studie av Snabbspåret för nyanlända med lärarutbildning (2017-2018), (finansierat av IFAU). Forskare: Larissa Mickwitz och Anki Bengtsson.

  • "Hållbart lärande (2017-2020)", (finansierat av Stockholms stad). Forskare: Christian Lundahl (projektledare), Örebro universitet, Larissa Mickwitz och Pia Skott, Stockholms universitet.

  • "Fostran av vetenskapliga eliter i kalla krigets skugga 1962-1985". (Stiftelsen Riksbankens jubileumsfond 2.5 miljoner) Forskare: Daniel Lövheim.
    Mer information om projektet

  • "Borgerlig feminism eller klassolidaritet? Arbetarklasskvinnors agerande och strategier i den borgerliga kvinnorörelsen kring sekelskiftet 1900". (VR 3 miljoner). Forskare: Johanna Ringarp, projektledare, (Inst. för pedagogik och didaktik), Anne Berg, Uppsala universitet 
    Mer information om projektet

  • ”Varför krisar skolan? Föränderliga diskurser och trögrörliga tankefigurer i skolkrisdebatten 1950-2020”. (VR 4,3 milj.) Forskare: Joakim Landahl

  • ”Etableringsutbildningar. Om framväxten av åtgärder för nyanlända som ny nisch inom det svenska utbildningssystemet”. (VR 5,8 milj.) Forskare: Ida Lidegran, Uppsala universitet, projektledare, Johanna Ringarp (Inst. för pedagogik och didaktik), Martin Gustavsson, Score, Stockholms universitet

  • ”Från Paris till Pisa. Styrning av utbildning genom internationella jämförelser 1867-2015”. (VR 7,7 milj.) Forskare: Joakim Landahl (Inst. för pedagogik och didaktik), Martin Lawn och Sotira Grek från universitetet i Edinburgh samt Christian Lundahl (Örebro universitet).
    Mer information om projektet

Pågående och tidigare forskningsprojekt

Forskningsseminarier

Seminariet för forskargruppen utbildningshistoria och utbildningssociologi
Ansvarig: Joakim Landahl
Seminarierna annonseras i Kalendariet

Utbildningshistoriska seminariet
Ansvarig: Joakim Landahl, Daniel Lövheim
Seminarierna annonseras i Kalendariet

Utbildningssociologiska och utbildningspolitiska seminariet USS
Ansvarig: Carina Carlhed YdhagPetter Sandgren
Seminarierna annonseras i Kalendariet

Läs mer om USS

Doktorsavhandlingar

2019 Eric Larsson: "Innerstadsgymnasierna. En studie av tre elitpräglade gymnasieskolor och deras positionering på utbildningsmarknaden i Stockholm".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext

2014 Åsa Broberg: "Utbildning på gränsen mellan skola och arbete. Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918-1971".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext

2011 Anna Forssell: Skolan som politiskt narrativ : En studie av den skolpolitiska debatten i Sveriges riksdag 1991 - 2002"
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext

2011 Thomas Neidenmark: "Pedagogiska imperativ och sociala nätverk i svensk medborgarbildning 1812−1828".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext