Filosofiska och kritiska studier om (ut)bildning

Filosofiska och kritiska studier om (ut)bildning

Fyll i formuläret nedan för att skicka "Filosofiska och kritiska studier om (ut)bildning" till en vän..

Skicka "Filosofiska och kritiska studier om (ut)bildning" till en vän.

Captcha

För att vara säker på att denna funktion inte missbrukas ber vi att du identifierar dig genom att använda captcha-funktionen nedan.

Tillbaka till artikeln

KONTAKT

Professor Klas Roth
E-post: klas.roth@edu.su.se
 

AKTUELLT

Filosofifestiveln 2018. Klas Roth och Tyra Nilsson

Filmad diskussion från Filosofifestivalen 2018: Kreativitetens gränsland
Klas Roth, forskningsledare för forskargruppen, Tyra Nilsson, doktorand, och Inger Edelfeldt, författare och konstnär. (Samtalsledare Ann Lagerström, ej i bild).

NYHETER

Öppen föreläsning med Rebecca Adami på Play

Rebecca Adami, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, berättar om kvinnorna bakom FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna – vilka var de och vilken roll hade de att spela?

Aktuella forskningsprojekt

  • Pågående forskningsprojekt finansierade av Vetenskapsrådet:
    1. Sámi mánná jurddavázzin – Samiska barn som tankevandrare: Berättande och kritiska filosofiska undersökningar i urfolks tidiga barndomspedagogik. Vetenskaplig ledare: Viktor Johansson. Läs om projektet
    2. Samskapad sex- och samlevnadsundervisning: en praktiknära studie av ett tvärvetenskapligt kunskapsområde i svensk grundskola. 
    Vetenskaplig ledare: Karin Gunnarsson. Läs om projektet
  • Anki Bengtsson bedriver tillsammans med Larissa Mickwitz forskningsprojektet Att bli ”svensk lärare” - En studie av Snabbspåret för nyanlända med lärarutbildning (2017-2019), som är finansierat av Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU).
  • Educating Humanity. Rethinking ethical-political education (Bildung). The overall aim of these collaborative and explorative workshops between Oslo University, Stockholm University, University of Oulu, Aarhus University, is to identify, conceptualize and meet the most pressing issues regarding ethical-political education (Bildung) in and for today’s societies in the Nordic countries. http://www.uv.uio.no/iped/english/research/projects/educating-humanity/
  • Viktor Johansson och Claudia Schumann (Eds.) arbetar med ett temanummer i Educational Philosophy and Theory om “Bildung, Self-Cultivation, and the Challenge of Democracy: Ralph Waldo Emerson as a Philosopher of Education”.
  • Corrado Matta arbetar med ett projekt om de metodologiska villkor för att integrera olika typer av evidens i syfte med att utvärdera utbildningspolicy. Han arbetar med ett ytterligare projekt om “Philosophy of Educational Neuroscience”.
  • Klas Roth och Paul Formosa (Eds.) arbetar med ett temanummer i Educational Philosophy and Theory om ondska och utbildning med ledande internationella forskare inom området om Immanuel Kant, ondska och utbildning.
  • Claudia Schumann och Marie Hållander (Eds.) samt Rebecca Adami arbetar med ett temanummer i Studier i Pædagogisk Filosofi om ”The Politics of Gender in Education: Contemporary philosophical perspectives”.
  • Elias Schwieler arbetar med ett projekt om kritiskt tänkande finansierat av Vetenskapsrådet och ett Wallenberg-projekt om bildning och streaming media.
  • Robert Thorp arbetar med att redigera en internationell publikation om erfarenheter av kalla kriget och dess plats i undervisningen tillsammans med Barbara Christophe (Georg-Eckert-Institut, Tyskland) och Peter Gautschi (Pädagogische Hochshule Luzern) som kommer att ges ut på Palgrave under 2018.
  • Robert Thorp arbetar med ett internationellt projekt (ett samarbete mellan The University of Newcastle, Australien, McGill University, Kanada, och Victorian University of Wellington, Nya Zeeland) om historielärarstudenters förhållanden till nationell historia.

Forskningsseminarier

Filosofiska och kritiska studier om utbildning
Ansvarig: Klas Roth

Lunchseminarier om relationen mellan pedagogik och neurovetenskap
Ansvarig: Klas Roth

Webbfilmer om forskningen

Klas Roth

Professor Klas Roth berättar om forskningen i Pedagogisk filosofi.

Doktorsavhandlingar

2017 Liza Haglund: Towards Epistemic and Interpretative Holism. A critique of methodological approaches in research on learning.
Länk till avhandlingen i fulltext

2017 Corrado Matta: A Field of Veiled Continuities. Studies in the Methodology and Theory of Educational Research.
Länk till avhandlingen i fulltext

2017 Christine Bendixen: Voices for Change. Hopes and Costs for Empowerment – a Study on Women’s Claims in the Egyptian Revolution.
Länk till avhandlingen i fulltext

2016 Anki Bengtsson: Governance of Career Guidance An enquiry into European policy
Länk till avhandlingen i fulltext