Debatt

Mostphotos: Vira Mylyan-Monastyrska

Debattinlägg: ”Ensidigheten i svensk skoldebatt står i vägen för framgång”

Eva-Maria Tebano Ahlquist och Per Gynther, lektorer på IPD, debatterar om svenska skolan, tillsammans med Christina Gustafsson, professor emerita, Uppsala universitet, i Helsningborgs dagblad (22 nov).

Debattinlägg i SvD: ”Stötta yrkeseleverna bättre från början”

Åsa Brattlund, vik lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, skriver ett debattinlägg i SvD, tillsammans med Malin Bellander rektor på Praktiska gymnasiet i Nacka, samt Christine Ripås, Täby yrkesgymnasium.

Lärare högstadiet: Niklas Björling

Debattinlägg i SvD: "Läroplaners påverkan överdrivs"

Debattörerna överbetonar betydelsen av läroplaners allmänna formuleringar för hur bra skolan blir och underskattar totalt didaktikens och metodikens betydelse för bra undervisning, skriver lektor Ruhi Tyson i en replik på SvD debatt.

Följ debatten om Svenska skolan

Ruhi Tyson, Institutionen för pedagogik och didaktik

Debattinlägg: "Läromedel riktade till lärarna är en central del i lärarhantverket"

Ruhi Tyson skriver i Skolvärlden om läromedel. 

Tunnel

Debattinlägg: "Det är dags att öppna upp tunnelseendet i skoldebatten!"

Klas Roth, professor, debatterar på Skola & Samhälle: Författarna till boken Kunskapssynen och pedagogiken vill med konservativ ideologi, meritokrati och neurovetenskap fånga upp en skola i ”fritt fall”. Men är verkligen skolan i “fritt fall” eller används deras debattinlägg i själva verket för att legitimera en önskan om ett mindre rättvist och mer ojämlikt samhälle? 
Läs inlägget här: Det är dags att öppna upp tunnelseendet i skoldebatten!

Foto: Folmer

Myten om pennan, eller varför man inte ska ”tro” på forskning utan läsa det finstilta

Anna-Lena Kempe och Matilda Wiklund har tillsammans med Åke Grönlund, Örebro universitet, skrivit ett debattinlägg om skolans digitalisering: Vad säger forskningen egentligen? Under första dygnet lästes och delades inlägget av 17.000 personer och hade 600 interaktioner.