Rektorsprogrammet

Rektorsprogrammet är en uppdrags- och befattningsutbildning för rektorer och andra personer med motsvarande ledningsfunktioner i förskola och skola inom statligt reglerade och läroplansstyrda verksamheter. Stockholms universitet är ett av sju lärosäten i landet som har givits det statliga uppdraget att anordna Rektorsprogrammet. Det nuvarande uppdraget gäller från och med hösten 2021 och sex år framåt. 

Mostphotos

För rektorer, med undantag för rektorer i förskola, är huvudregeln att Rektorsprogrammet är obligatoriskt för de rektorer som är anställda efter den 15 mars 2010 och som inte gått en äldre statlig Rektorsutbildning. De ska påbörja utbildningen inom ett år efter tillträde. För rektorer i förskolan är huvudregeln att Rektorsprogrammet är obligatoriskt för de rektorer i förskolan som är anställda efter 1 juli 2019. De ska påbörja sin utbildning inom två år efter tillträde.
Till målgruppen för Rektorsprogrammet hör även skolledare med motsvarande ledningsfunktion som rektor men med annan titel, exempelvis biträdande rektorer. De kan gå Rektorsprogrammet i mån av plats. En sådan tjänst behöver inneha mandat att styra, leda och ta beslut om verksamheten. Läs mer om urval och behörighet under avsnittet nedan ”Anmälan till Rektorsprogrammet” där Skolverkets webbplats för Rektorsprogrammet finns länkad. 

Rektorsprogrammet vid Stockholms universitet genomförs i samarbete mellan fem olika institutioner:

Vår gemensamma ambition är att tillsammans skapa en lärorik och utvecklande utbildning genom ett tvärvetenskapligt samarbete. För att uppnå denna ambition tar vi hänsyn till såväl akademisk och vetenskaplig kvalitet som till kursdeltagarnas yrkesmässiga erfarenheter och befattningens krav på att leda och utveckla pedagogisk verksamhet. Rektorsprogrammet som professionsstärkande befattningsutbildning formas därför i ett fruktbart möte mellan akademi och profession, mellan forskning och ledarskap.

Utbildningen leds av utbildningschef för Rektorsutbildning vid Stockholms universitet, Pia Skott, och för samordningen av de olika institutionernas bidrag i utbildningen finns en styrgrupp med representanter från medverkande institutioner. Vårt kansli samordnar administration, samverkan, IT-frågor, sköter kontakter med deltagare och huvudmannarepresentanter samt anordnar och koordinerar akademiska evenemang som vi arrangerar för skolledare, huvudmannarepresentanter och andra intressenter inom skolsfären.

Skepparholmen

Skepparholmen Nacka - spa- & konferenshotell

Rektorsprogrammets internat är förlagda på Skepparholmen i Nacka.

 

skepparholmen.se

 

Att utöva ledarskap som rektor eller biträdande rektor i skola och förskola ställer krav på förmåga att agera i komplexa verksamheter. Det är vanligt att ledarskapet tillskrivs en väsentlig roll i förklaringar av skolors framgång, men också i skolors uteblivna framgångar. Rektorsprogrammet vid Stockholms universitet syftar till att främja det kunnande som är väsentligt för att kompetent agera som chef och ledare i pedagogisk verksamhet.

Vi tar skolledarskapets väsentliga och sammanflätade roller på allvar i vårt program: att verka som myndighetsutövare; att vara chef och arbetsledare; att vara verksamhetsutvecklare och kvalitetsansvarig; samt att vara en verksamhetsnära pedagogik ledare för pedagogisk verksamhet. Det är vårt tvärvetenskapliga samarbete och upplägg som möjliggör en undervisning med relevans, bredd och djup för skolans och förskolans ledare för deras komplexa roller och verksamheter.

Innehåll

Rektorsprogrammet bedrivs som en professionsstärkande utbildning på akademisk och vetenskaplig grund. Undervisningen byggs upp kring möten mellan professionens och befattningens krav samt kursdeltagarnas erfarenheter, och den forskning och de relevanta kunskapsområden som kännetecknar de akademiska disciplinerna.

Programmet baseras på en ömsesidighet mellan profession och akademi. Att förstå, kritiskt granska och förmåga att kompetent handla i skolledares komplexa praktiker kan ses som vår gemensamma strävan. De lärare som verkar inom programmet är högt kvalificerade, och såväl huvudmän som kursdeltagare ges möjligheter till inflytande i programmet.

Undervisningens upplägg

Utbildningen omfattar sammanlagt 30 högskolepoäng på avancerad nivå och löper under en treårsperiod med en delkurs om 10 hp per år, i en studietakt som motsvarar dryg kvartsfart. Utbildningen består av följande kurser:

  • Skoljuridik och myndighetsutövning
  • Styrning, organisering och kvalitet
  • Skolledarskap – pedagogiskt ledning

Undervisningen består av totalt 12 internat (12 teman) på kursgård. Den kursgård vi normalt använder i programmet är Skepparholmens konferenshotell i Nacka. Under år 1 består första terminen av tre internat medan andra terminen innehåller tre seminariedagar och ett internat. Under år 2 och 3 efterföljs i regel varje internat med en seminariedag. Seminariedagarna kan både vara av digital och fysisk karaktär. När dessa dagar gemenförs fysisk är de förlagda till universitetet lokaler. 
Undervisningen är varierad och anpassas efter programmets 12 teman, och den kan ske i form av seminarier, föreläsningar, kvalificerade diskussioner, case-studies, tillämpningsövningar, workshops, gensvarsarbete, reflektivt skrivande etc. Undervisningen innefattar också professionshandledning med ett verksamhetsutvecklande syfte.

Samtliga moment under programmet är avsedda att bilda en helhet tillsammans. Vi har därför valt att lägga upp vårt program tematiskt genom hela utbildningen, som fungerar gränsöversidande mellan utbildningens olika delkurser. Sista temat på första året och delkursen Skoljuridik och myndighetsutövning; tema 4 efterföljs således av tema 5, vilket är första temat på år 2 och delkursen Styrning, organisering och kvalitet. På samma vis inleds år 3 med tema 9 då sista momentet på år 2 är tema 8. På denna sida finns en programöversikt som visuellt visar vårt genomgående tematiska upplägg. 

Varje moment innefattar även verksamhetsutvecklande inslag så att kursdeltagarna ska kunna använda kunskaper och färdigheter för att bättre förstå, analysera och utveckla egen verksamhet och praktik. Utöver undervisningen förutsätts att deltagarna kan disponera tid för hem- och examinationsuppgifter, litteraturstudier och arbete knutet till webplattform.

Nya Rektorsprogrammet Programöversikt 2021-2027 (104 Kb)

Forskningsanknytning

Rektorsprogrammet vid Stockholms universitet är forskningsanknutet och kunskapsbaserat. Vi vill ge våra kursdeltagare bästa möjliga förutsättningar att själva forma sina egna kunskapsbaserade ledarskap. Vår ambition är att stärka reflektiva, argumentativa och praktiska förmågor knutna till professionens och befattningens krav. Skälet till detta är att det inte finns färdiga manualer för skolledarskap. Att utöva kompetent ledarskap handlar snarare om kunskaper (veta-att), förmågor (veta-hur), inställning (vilja-att) och omdöme (veta-när).

 

Skolverket hanterar anmälan och urval till Rektorsprogrammet, klicka här för att läsa mer:

Skolverkets webbplats för Rektorsprogrammet 

Det är huvudmannen som anmäler skolledaren till Rektorsprogrammet via ett elektroniskt formulär på Skolverkets webbplats. Huvudman måste logga in med BankID för att göra en anmälan.

Anmälningsperioder för Rektorsprogrammet:

  • 15 mars till 30 april inför höstterminsstart
  • 15 september till 31 oktober inför vårterminsstart

Innan du går till anmälan, ta reda på följande om skolledare:

  • Skolledarens personnummer
  • Sammanlagd tid med skolledaruppdrag
  • Högsta utbildningsnivå
  • Examen (inklusive antal poäng/ högskolepoäng)

Till anmälan via Skolverket

 

Du hittar information om scheman och kursernas innehåll i utbildningskatalogen:

Rektorsprogrammet (UC625U)

Länk till schema för samtliga kursomgångar som läser Rektorsprogrammet:

Schema Rektorsprogrammet

För att filtrera fram schema för en specifik kursgrupp (t.ex H22A) – Gå in i schemalänken för alla kursomgångar som går Rektorsprogrammet ovan > Klicka på Filter högst upp i högra hörnet > Välj kursgruppen du vill söka ut i rullgardinen som benämns Studentgrupp (rullgardinen fälls ut om du klickar på pilen till höger om Studentgrupp) > Klicka på samma pil för att fälla ihop rullgardinen igen > Klicka på Filtrera efter > Klart!

 

Av erfarenhet vet vi att mycket kan hända under de tre år studierna vid Rektorsprogrammet pågår. För att kunna nå deltagare med rätt information, och även undvika onödiga faktureringar, ber vi deltagare att höra av sig till Rektorsutbildningens kansli om man behöver göra uppehåll eller avbrott i studierna, eller har förändrade kontakt- eller arbetsuppgifter. Skillnaden mellan studieavbrott och studieuppehåll är tiden som man förväntas vara borta från sina studier. Läs mer nedan. 

Studieavbrott

Ibland kan det finnas skäl att avbryta studierna på obestämd tid. Anmälan om studieavbrott görs av deltagaren genom att maila till Rektorsutbildningens kansli på rektorsprogrammet@edu.su.se. Vi ber deltagare med status studieavbrott att höra av sig till kansliet för att diskutera möjligheten till återupptag av studierna efter avbrott samt åtgärder som behöver göras för att kunna färdigställa programmet. Vänligen observera att ingen ny anmälan till Skolverket ska göras i första hand vid återupptag av studier efter avbrott. Bedömning huruvida det är aktuellt med en omanmälan görs av Rektorsutbildningens kansli, i samråd med Skolverket, i varje enskilt fall.

Studieuppehåll

Ansökan om studieuppehåll är lämpligt om man förväntas vara borta från sina studier i programmet en kortare tid. Studieuppehåll kan tas en termin i taget och fortlöper max två terminer. Precis som vid anmälan om ett längre studieavbrott anmäls studieuppehåll av deltagaren genom att maila till Rektorsutbildningens kansli på rektorsprogrammet@edu.su.se. Även återupptagande av studierna sker genom att ta kontakt med Rektorsutbildningens kansli som upprättar en ny studieplanering.

Byte av huvudman

I samband med byte av huvudman behöver en anmälan göras av den blivande huvudmannen innan den nya anställningen börjar. Detta anmäls till Rektorsutbildningens kansli så snart en ny anställning är på gång. Kansliet förmedlar då en länk till den elektroniska anmälan om byte av huvudman. Vänligen observera att anmälan om byte av huvudman behöver göras av skolchef, verksamhetschef eller motsvarade och inte administrativ personal i verksamheten. Detta då huvudmannen godkänner betalningsansvar i anmälan. 

 

Det är inte bara anmälan till programmet som huvudmannen åtar sig att göra, utan också att ge deltagaren förutsättningar för att kunna genomföra utbildningen. Detta innefattar bland annat att stå för kostnader för internaten, kurslitteratur, resor till och från internat- och seminariedagar samt lön under utbildningstiden så länge skolledaren är anställd av huvudmannen. 

Vi på Stockholms universitet ordnar möten och träffar med huvudmännen varje termin. Syftet med dessa är inte endast att informera om Rektorsprogrammet utan vi ser huvudmännen som en viktig samtalspartner kring frågor om programmets kvalitet, utveckling och effekter.

Bifogat på denna sida finns vår kurshandbok för huvudmän som kan användas som ett slags uppslagsverk för huvudmän angående viktiga frågor kopplat till Rektorsprogrammet. Utbildningens deltagare har en egen kurshandbok med mer specifikt innehåll kring utbildningens genomförande. 
För dig som står inför att anmäla en skolledare till Rektorsprogrammet kan det vara bra att överväga följande saker:

Inför anmälan till programmet

Rektorsprogrammet är ingen konferensverksamhet. Det är en akademisk utbildning på avancerad nivå som kräver studier och inlämning av uppgifter som examineras. Planera för att utbildningen tar upp till en dag i veckan i anspråk, utöver de schemalagda kursmomenten. Inför anmälan är det bra att man tillsammans med berörda skolledare planerar för hur man ska kunna skapa utrymme för studierna inom ramen för tjänsten. Det är av största vikt att man förbereder sig själv och sina medarbetare för studierna.

Under programmet

Som vi nämnde i avsnittet som berörde förberedelser inför anmälan till programmet är en framgångsfaktor att kursdeltagare kan skapa sig utrymme för studier. Under programmet är det viktigt att huvudmannen har kontakt med sina kursdeltagare för att stämma av hur studierna går. Vi anordnar också dialogmöten där vi diskuterar angelägna frågor med huvudmännen.

Om man som skolchef eller motsvarande huvudmannarepresentant går vidare med nya uppdrag och lämnar sin tjänst önskar vi att detta förmedlas till Rektorsutbildningens kansli som behöver uppdatera uppgifter om registrerad huvudmannakontakt för aktiva kursdeltagare i programmet. Man når alltid Rektorsutbildningens kansli på rektorsprogrammet@edu.su.se.

Efter programmet

Våra kursdeltagare vittnar ofta om hur vårt program stärker dem i sin befattning och profession i flera avseenden. Det kan vara värt att överväga hur deras förmågor och kunnande kan komma till sin rätt i organisationen. Stockholms universitet erbjuder utbildning som kan vara intressant för skolledarens fortsatta utveckling, som exempelvis våra olika inriktningar för Fortbildning för rektorer. Det finns även möjlighet till fortsatt nätverkande i de alumnaktiviteter och konferenser som erbjuds.

Meddela eventuella förändringar för din studerande skolledare

Det är mycket viktigt att du som huvudman meddelar eventuella förändringar för din studerande skolledare, såsom studieavbrott, studieuppehåll, byte av tjänst eller byte av huvudman. Samtliga förändringar ska meddelas Rektorsutbildningens kansli rektorsprogrammet@edu.su.se i samtliga fall av förändring som rör skolledaren behöver Rektorsutbildningens kansli bekräftelse från deltagaren då platsen på programmet tillhör deltagaren och inte huvudmannen. 

Kurshandbok för huvudmän

Kurshandbok UC625U Huvudmän (2021-2027) (328 Kb)

 

 

1. Vad är Rektorprogrammet?

Rektorsprogrammet är en statlig uppdrags- och befattningsutbildning som ges på uppdrag av Skolverket. Utbildningen syftar till att ge rektorer i förskola och skola, eller annan personal med motsvarande ledningsfunktion, kunskaper och förmågor att leda den statligt reglerade och läroplansstyrda verksamheten. Utbildningen ges på avancerad nivå och ger 30 högskolepoäng.

2. Vilka får gå Rektorsprogrammet?

Alla rektorer, biträdande rektorer i förskola och skola eller annan personal med motsvarande ledningsfunktion som arbetar i läroplanstyrd verksamhet och som inte tidigare gått den statliga befattningsutbildningen för rektorer och har med mandat att styra, leda och ta beslut om verksamheten.

3. Är det möjligt att studera och arbeta samtidigt?

Att läsa Rektorsprogrammet innebär att studera och arbeta samtidigt. Utbildningen genomförs som en integrerad del av arbetet och beräknas ta en dag per vecka i anspråk, utäver schemalagda kursmoment så som internat- och seminariedagar.

4. Kan jag lämna in examinationsuppgifter på engelska?

Skriftliga examinationer sker på svenska, men inom vissa kurser kan lärare tillåta att engelska används vid muntliga examinationer.

5. Vad innebär studier på avancerad nivå?

Utbildning på avancerad nivå ska i huvudsak bygga på och fördjupa de kunskaper, färdigheter och förmågor som studenterna har fått på grundnivån. Utbildning på avancerad nivå ska ge studenterna:

  • fördjupade kunskaper,
  • ytterligare utvecklad förmåga och förutsättningar för att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utvecklad förmåga och förutsättningar att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer,
  • utvecklad förmåga och förutsättningar för att arbeta självständigt med forskning, utveckling eller annat arbete.

6. Hur anmäler man sig?

Skolledaren kan inte själv anmäla sig utan det ska huvudmannen göra till Skolverket.
www.skolverket.se/rektorsprogrammet

7. Vem bekostar utbildningen?

Staten betalar lärosätenas utbildningskostnader medan huvudmannen står för deltagarens lön under utbildningstiden, kostnader för internatvistelser, kurslitteratur samt resor till internat- och seminariedagar.

8. Kan jag gå Rektorsprogrammet om jag har gått den gamla rektorsutbildningen?

Nej, tyvärr. Önskar du stärka ditt pedagogiska ledarskap finns möjlighet att gå: Fortbildning för rektorer.

9. Vad menas med obligatoriet?

Nyanställda rektorer, efter den 15 mars 2010 (SFS: 2009:1521), ska påbörja Rektorsprogrammet snarast möjligt efter att anställningen påbörjats och den ska vara genomförd inom fyra år efter tillträdesdagen.

10. Finns möjlighet att ta en paus från studierna?

Deltagare i Rektorsprogrammet kan ansöka om studieuppehåll. Det beviljas för en termin i taget, max två terminer. Om du behöver göra ett studieuppehåll, kontakta Rektorsutbildningens kansli på: rektorsprogrammet@edu.su.se

11. Hur meddelar jag avbrott från studierna?

Om du behöver göra ett studieavbrott, kontakta Rektorsutbildningens kansli på: rektorsprogrammet@edu.su.se 

12. Vad händer med studierna när jag byter huvudman

När deltagare ska byta huvudman behöver Rektorsutbildningens kansli få vetskap om det snarast, innan den nya anställningen börjar. Det står mellan huvudman och deltagare att bestämma vem som meddelar att en deltagare inte längre kommer ha en anställning hos en huvudman. Rektorsutbildningens kansli behöver alltid ha bekräftelse från deltagaren om huvudman meddelar ett byte av huvudman. Meddela Rektorsutbildningens kansli så fort en ny anställning är på gång för att anmäla ett byte av huvudman elektroniskt hos Skolverket. Du når Rektorsutbildningens kansli på: rektorsprogrammet@edu.su.se.

13. Vilka utbildningsalternativ finns efter Rektorsprogrammet, om jag önskar läsa mer?

Institutionen för pedagogik och didaktik erbjuder ett flertal utbildningsvägar för dig som är intresserad av styrning, organisation och ledarskap i arbetsliv, skola och utbildning. Till exempel olika inriktningar av Fortbildning för rektorer 7,5 hp och Masterprogram i pedagogik. Det finns även fristående kurser med relevans för ledarskap inom förskola, skola och utbildning. För mer information se respektive kurshemsida. För kursdeltagare i Rektorsprogrammet finns ett särskilt alumnnätverk. Där erbjuds du att delta i föreläsningar och kurser samt nätverka med gamla och nya kontakter. 

14. Vad kostar det att gå Rektorsprogrammet?

Huvudmannen står för kostnaderna för internat, litteratur och resor. De ungefärliga kostnaderna per läsår är: 10 000-13 500 kr för internaten och ca. 1500-2000 kr för litteraturen per delkurs. Individuella resekostnader tillkommer och varierar beroende på var deltagaren bor. 

På denna sida