Institutionen för pedagogik och didaktik

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Institutionen för pedagogik och didaktik
Informationssymbol

Covid-19 – Så påverkas dina studier vid IPD hösten 2021

Med anledning av covid-19 kommer institutionen fortsatt ha webbaserad undervisning under period A+B på höstterminen (2021-08-30 – 2021-10-31). I undantagsfall kan viss undervisning ske på campus i mindre grupper. Information om vad som gäller för din kurs hittar du i schemat. Är du ny student får du information i ditt välkomstbrev. Information till nya studenter

Foto: Stockholms universitet

Vi välkomnar nya doktorander i höst

Varmt välkommen till 4 nya doktorander som börjar på vårt program på forskarnivå i höst: Marianne GallardoAnnica KälleboBlanka Ráhel RósaKatarzyna Twaróg.

Max Scheja. Foto: Pressbilder

Så vill forskare stärka lärarnas position och professionella språk

Max Scheja, professor i högskolepedagogik, intervjuas i tidskriften Grundskolläraren, om behovet av ett gemensamt språkbruk för professionella reflektioner.

– Lena Geijer och jag har utvecklat tre pedagogiska principer utifrån våra egna erfarenheter som lärare: att ta position, att kommunicera om relationer och att stimulera lärprocesser. Ambitionen är att sätta ord på principer som kan hjälpa lärare att utveckla det egna lärarskapet, säger Max Scheja.

Camilla Thunborg. Foto: Ingmarie Andersson

"Fråga forskaren" poddar om yrkesidentitetens roll vid kompetens- och organisationsutveckling

Vi lever och navigerar oss fram i en värld där människor, organisationer och samhälle behöver ställa om och utvecklas i en allt snabbare takt. Camilla Thunborg, professor i pedagogik vid Stockholms universitet, deltar i podden Fråga forskaren, och samtalar om kompetens och identitet. Vad händer när vår självbild krockar med andras förväntningar? Hur kan chefer använda identitetsdilemman för att utveckla verksamheten?

Anthemis Raptopoulou. Foto: Clément Morin

Flera privata företag bakom programmering i skolan

Påfallande många aktörer från den privata sektorn hade inflytande när programmering infördes i skolan. Anthemis Raptopoulou har kartlagt den politiska processen, de involverade aktörerna och hur de politiska argumenten utformades och fördes fram. 

Karin Gunnarsson

Kunskapsglapp kring hur lärare ska undervisa om sex och relationer

Karin Gunnarsson, docent i pedagogik, intervjuas i tidningen Skolvärlden. 
– Det kan uppkomma svåra situationer i klassrummet när det handlar om kropp, makt och normer så det gäller att vara förberedd och att man har stöd, säger docent Karin Gunnarsson, till Skolvärlden.

Gunilla Avby. Foto: Johan Avby

12 miljoner från KK-stiftelsen till forskning om ledarskapsutveckling

Forskningsprojektet ”System för ledarskapsutveckling” har beviljats 12 miljoner kronor från KK-stiftelsen. Gunilla Avby, docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, deltar i projektet.

Vägledningspodden: Foto på Aino Collman och Annika Davén

Ny vägledningspodd om vägledning på Irland

Ny termin – nytt avsnitt av Vägledningspodden! Möt Petra Elftorp som är programansvarig för vägledarprogrammet på University of Limerick. Du får höra om skillnader och likheter både i vägledning och utbildning mellan Irland och Sverige. Petra passar också på att berätta om sin doktorsavhandling. Den handlar om att vägleda vuxna med dyslexi.

Kurser och program

Till utbildningskatalogen
Länk till Rektorprogrammet
CeUL
Uppdragsutbildningar